Monstrous passions

Monstrous passions

While watching a documentary about Marc Minkowski, I came across this segment on baroque art that deserves to be highlighted and translated.

Starting at 4:02:

“In Aix-en-Province, on a public square, there’s a building with a triangular capitol. The form is very clear, there’s a statue of a divinity within the triangle, which has one leg hanging outside the frame. And that, for me, is what baroque is: we recognize that there is a frame, it’s present, we see it, we can touch it, but the idea is to step out of it. By any means available. From the back (thanks to the perspective view), and from the front, though trompe-l’oeil details, or through this bursting out. (In classicism, on the other hand, not that there aren’t elements that want to leave the frame, it’s that they will always be contained by a larger frame.) In baroque music, this kind of outburst is achieved in performance. When you put the rhetoric and the expression at the centre, when verbalization and language are essential for the singing, you’ll inevitably reach things that are outside the form. Because the expression/performance takes precedence.”

“You zoom in on a personality, and see there are passions flaring up, like in Racine, passions which are all the more extraordinary, monstrous even. The form is strong enough, and its great calm actually abets this effervescence of being – often it’s women we’re talking about, the heroines like Medea, Cybele, Atys, Circe, the form [of the verse and the music] eases the emergence of this passion. The frame bursts, there’s a movement towards the audience, all this is thrown into their faces, it’s biting into their consciousness, but there’s further movement, outside of the frame, unleashed upon the world, this force of passion makes the word come out like from inside a volcano, this heat which comes out from the entrails through the mouth.”

In the clip, MM and Les Musiciens du Louvre are rehearsing ‘Phaedra’s Lament‘ from Rameau‘s Hippolyte et Aricie, and we get to see the final performance while the musicologist is saying his bit.

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Here’s what he’s saying, and if there are better solutions for the translation, my francophone friends, let me know.

“À Aix-en-Provence y a un bâtiment public avec un chapiteau, le grand triangle, la forme est très clair, et y en a un personage, une divinité  à  l’intérieur, et la jambe de cette personage sort du cadre. C’est rien, c’est un geste, mais voila. Le baroque c’est grosso modo pour moi ça: on sent le cadre, il est présent, on le voit, on le touche, mais l’idée est d’en le sortir. Par tout les moyens. Par derrière (par la perspective), et par devant par des trompe-l’œil, ou des jaillissements. Dans le classicisme, ce n’est pas forcément que le pied ne sortirait pas, c’est qu’y a un cadre autour qui met le pied dedans. En musique, c’est plutôt  l’expression qui fait ça, parsque mettons la rhétorique et l’expression au premier plan, mettons le verbe et le bout de la langue immediatement dans le chant, forcément il peut arriver des choses qui ne sont pas de domain de la forme. Puisque c’est l’expression qui prime.”

“On fait un gros plan sur un personage, et là surgissent des passions come chez Racine, qui sont d’autant plus extraordinaires, monstrueuses, que justement le cadre est si fort, et le grand calme de la forme fait sortir ce bouillonnement de l’être, souvent des femmes, de grandes héroïne, de Médée, de Cybèle, dans Atys, de Circé, fait sortir cette passion, y a une surgissement de cadre et vers l’avant, vers le spectateur qui lui jaillit littéralement à la figure et qui lui ronge la conscience, et hors du cadre même, c’est à dire qui déborde sur le monde et cette force de la passion, on sort les verbes  comme dans un volcan, cette châleur au ventre qui sort par la bouche.”

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