THE HILLS ARE ALIVE WITH THE SOUND OF MUSIC  Earlier this month, in Wellington, New Zealand, for a Canteloube programme with the Wellington Orchestra. The perfectly à propos getup also sung Chants d’Auvergne (bonus fashionista points for the slippers). What is she saying so animatedly in that series of photos, you ask? “I cannot emphasize this enough: Lisbeth Salander is decidedly not what Pippi Longstocking becomes when she grows up. Salander as a character is problematic in many ways, which I’ll elaborate in a moment, while Pippi is a revolutionary, uniquely free role model for girls growing up, and we have so few of those around, still today, after decades of feminist cultural criticism.” (That’s what my sources tell me.)  The indispensable piano wizard Bengt Forsberg provided the summer blue later, at the post-performance reception.

AND ULYSSES SAILED TO HIS DOOM This Friday, November 25: in Los Angeles, singing in the world premiere of Hillborg’s Sirens (for chorus, soloists and orchestra) with Esa-Pekka Salonen conducting the LAPhil.

FRANCE, DROP EVERYTHING AND GO TO THIS On December 19, Emmanuelle Haïm conducts the birthday gala for Concert D’Astrée at TCE in Paris. The list of singers is ridic: in addition to Otter, Karine Deshayes, Ann Hallenberg, Renata Pokupic on the mezzo-soprano team, Marijana Mijanovic and Sara Mingardo carry the flag for the altos, while among the sopranos il y aura Natalie Dessay, Magali Léger, Patricia Petibon, Sandrine Piau. And that’s only to name a few. There will be men, too. Look here.

JINGLE BELLS, JINGLE BELLES In New York City December 28-30, singing Schubert with the New York Phil (c. Alan Gilbert)

HOW TO OPERATE A CIGAR WHILE SINGING THE HABANERA In London January 23, giving a Masterclass to the Guildhall students.

ANNA I & ANNA II In London at the Barbican on February 2, singing Brecht/Weill’s Seven Deadly Sins (LSO, c. Michael Tilson Thomas). Never has a house in Mississippi looked a better prospect.

WILL THEY BE ALLOWED TO MOVE THEIR HANDS In Paris Feb 28-Mar 16 at the Bastille in the Robert Wilson-directed Pelléas et Mélisande, singing Geneviève. Not an eye movement will remain unchoreographed.

LIEDERABADINAGE ODER LIEDERABINGE? In Zurich in June, for a Liederabend.

Earlier this year, by Mats Bäcker:

13 thoughts on “Where in the world is Otter

  1. I nearly spilled my laptop out of my lap in my SCHUBERT-VON OTTER excitement. Now to attempt the wrangling of a return date from Familial Christmas in Ruralest Pennsylvania that permits me to see it. Maybe I should check the prices? my budget tends to bow to mezzo power, with sometimes dangerous results.

    ANYway, thanks for the useful post and useful/hilarious glosses.

    P.S. Tried to check the prices and found NYPhil site down. Sigh.

      1. Well, here are my few lines (ahem)… had to write in French… But from what I gather your perfectly bilingual :)

        —–

        New York Philharmonic
        d. Alan Gilbert
        Anne Sofie von Otter, mezzo
        28 décembre 2011, 19 h 30
        Avery Fisher Hall

        Haydn J. Symphonie no. 88
        Schubert F. Six lieder pour mezzo soprano et orchestre

        Die Forelle
        Gretchen am Spinnrade
        Im Abendrot
        Gesang “An Silvia”
        Nacht und Träume
        Erlkönig

        Ravel M. Ma Mère l’Oye
        La Valse

        Que de chose à dire sur ce concert mémorable !

        La qualité de l’orchestre, le son chatoyant des 1ers violons dans la Valse de Ravel, le rapport de Maestro Gilbert avec ses musiciens, particulièrement perceptible dans le Haydn où orchestre et chef semblent s’amuser avec cette musique humoristique.

        Mais bien évidemment, c’est pour Anne Sofie que nous avions fait le voyage de Montréal… J’étais presque nerveuse pour elle tant j’anticipais sa prestation. Elle entra sur scène très digne et parfaitement en contrôle puis salua comme à son habitude en jetant un œil et des sourires aux balcons supérieurs.

        Le premier lied au programme était Die Forelle. Elle y apporte toute l’attention nécessaire et ajoute lors de la dernière strophe un peu de gaillardise alors le pêcheur plonge sa ligne à l’eau. Sa personnification fonctionne à merveille et ajoute une nouvelle dimension à l’interprétation habituellement entendue.

        Le deuxième lied est Gretchen am Spinnrade. Ici, l’on entre peu à peu dans l’univers « otterien » et ses nuances infinies. Par la subtilité de son interprétation et de cette voix si parfaitement maitrisée, on ressent tout le désespoir de Marguerite.

        Im Abendrot suit. La chanteuse se métamorphose, elle semble se recueillir, lève les yeux, semble implorer le ciel… Sa compréhension poétique me semble si juste, je suis transportée avec elle dans cet univers surréel qu’elle créé pour nous. Lors d’une des reprises, elle entre en parfaite osmose avec la flute en modifiant le timbre de sa voix… j’en demeure bouche-bée.

        An Silvia lui voit reprendre sa vitalité et même sa « gaillardise » qui me fait sourire du début à la fin du lied. Tant de franchise et d’honnêteté !

        S’en suit Nacht und Träume, Anne Sofie débute avec une pianissimo si léger et délicat qu’il remplit l’Avery Fischer Hall d’une atmosphère surnaturelle. Le décor est planté pour une interprétation remarquable. Elle prend visiblement plaisir à écouter les interventions orchestrales et j’ai l’impression qu’elle goute pleinement chacun de ces moments.

        La trop courte prestation de la mezzo est conclue par Erlkönig. Ici musique et poésie ne font qu’un. L’artiste nous fait passer alternativement du narrateur, du père, de l’enfant et d’Erlkönig avec énormément de finesse. Surprise, c’est un Erlkönig féminin et pour le moins charmeur qui nous attend ! Ça y est – je suis encore une fois séduite par ses judicieux choix artistiques. La chute dramatique et si poignante de ce lied ne fait qu’amplifier la tristesse ressentie à l’idée que la prestation de la mezzo soit déjà terminée !

        Ce fut une soirée magique à bien des égards, merci DtO de m’avoir permis de saisir cette opportunité au vol ! Je me sens privilégiée d’avoir pu voir Anne Sofie von Otter en personne et d’apprécier cette si grande artiste profondément ancrée dans la beauté de l’instant présent.

        À quand le prochain concert ? Vite, vite !

  2. MERCI! What a treat!

    This fascinates me: “Lors d’une des reprises, elle entre en parfaite osmose avec la flute en modifiant le timbre de sa voix…” It made me remember this interview, in which le chef de Cappella Mediterranea explains how he employs various orchestral colours to match Otter’s voice:

    “Il n’est pas évident de créer un continuo en si peu de jours, car il faut s’adapter à une voix. Les mezzos, comme les contraltos, ont davantage besoin de s’appuyer sur les basses. Anne Sofie le demande physiquement. Si le continuo n’est pas adapté à sa voix du point de vue harmonique, son visage prend une expression étrange. C’est à nous de trouver la bonne couleur.”

    And now I can’t stop thinking about an “Erlkönig féminin”…

    PS: I wish you could become the occasional francophone contributor to Def the Op. Think about it.

    1. Thanks for the link to the interview :) I love to hear her toughs on these subjects…
      For me, flexibility is the definitive sign of great artistry as is probably the most difficult thing to do as a performer – putting yourself out of your “comfort zone”.

      I find that her work on tone is especially magnificent in her Bach album… so many wonderful colorizations by the orchestra and herself. The Erbarme Dich is to cry for !

      And as for your PS, if you think I could contribute, then why not !

        1. Happy new year :)

          I’ve read the article about the concert in Champs Élysées. Not to excuse her, but it sounds to me that she was uncomfortable, not hearing enough basses perhaps? The ease that came with the harpsichord (more audible than the organ) and her position within the orchestra for the second half could suggest that. I really don’t think it has something to do with Bach… but this is only an opinion…

          It is also interesting to relate this article to the other one you mention in your post (comments of Leonardo García Alarcón regarding the importance of the continuo for mezzos)

          1. That’s possible, yes. I wonder what else might have gone wrong. The collaboration on Bach with CoCo sounded like a good match. And the Cd is great–for this listener, anyway.

            I also find puzzling the professional breakup between von O and JEG, but these things happen all the time. He had his big Bach cantatas project entirely without her. Though I think by that time they were very far apart already, looks like it. There are some interviews in which she is asked about JEG, and in one she actually says that he decided he preferred “younger singers” (in French, again! I think she’s much more guarded in English than in any other language).

            Bonne année! I must email you soon.

            [Edited to add]
            Oh it was in German, rather.

            Sie haben viele Aufnahmen mit Sir John Eliot Gardiner gemacht: Glucks „Iphigénie en Aulide“ und „Alceste“, aber auch Mozarts „Idomeneo“ oder Verdis „Requiem“. Wie erklärt sich das Ende der Zusammenarbeit?

            . . . (lacht scheinbar amüsiert)

            Es gibt keine indiskreten Fragen, nur indiskrete Antworten.

            Er hat lange zu mir gehalten, und dann wollte er plötzlich lieber mit jüngeren Sängerinnen arbeiten. Vielleicht war es für ihn nicht mehr spannend, mit mir zu arbeiten, weil ich immer wusste, wie ich etwas machen soll. Der „give and take“ war vielleicht nicht mehr da. Vielleicht wurde ich zu selbstsicher.

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